Page 116 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 116
a nyelvtanulásban 15 évvel az áfa-törvény megszületése után,
majd költséges akkreditációkkal, valamint a kikényszerített
bürokratikus adminisztráció iskolán belüli bevezetésével a
működést nulla áfán lehetett tartani, miközben az egyéni
vállalkozók áfa nélkül működhettek tovább a piacon. Az
akkreditációkért fizetni kellett és azt ellenőrizve a hivatalnak
feladata lehetett. Az adminisztrációs munka hihetetlen méretet
öltött, ahhoz képest, ami egy nyelviskolában előtte volt, és
amire szükség lett volna. A feketegazdaság a nyelvi piacon
elszabadult. Tizenkét év elteltével ugyanaz a minisztériumi
főosztály, amely a változásokat hozta, azon aggódott, hogy
Magyarország az Eurostat(isztika) szerint Törökország előtt az
utolsó helyen van az egy idegen nyelvet beszélők számát
illetően az egyesült Európában, és tanácsot kértek, hogy mit
lehetne tenni, de a sok mindent átalakító, elektronikus
nyilvántartást ajánló tanulmányomat nem kívánták
megvalósítani. Közszolgák olyannal szórakoztatták egymást,
hogy na, ja, könnyű a cseheknek: beírják, hogy tudnak
szlovákul, a szlovákok pedig azt, hogy csehül, és már jó a
statisztikájuk. A hivatalos Európában minimum a két idegen
nyelv ismerete az elvárt, és ezen az angolra, németre, franciára,
stb. gondoltak. A statisztika olyan, mint a női bikini: sok jót
mutat, de a lényeget takarja. Ha így nézzük Anglia is
valószínűleg Magyarország után kell, hogy legyen ezen a listán,
viszont van egy világnyelvük.
Visszatérve a 2002-es évhez, tapasztaltam, hogy az élénk
társasági életünkben a táncos őrületekről kezdtünk leszokni. A
társaság tagjai leültek az asztalokhoz, és a mi esetünkben ez a
115

