Page 143 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 143
Jenő, a neveléstudomány doktora, egyetemi tanár írta, hogy
nyelvtanulással már az ókorban is foglalkoztak, majd következett a
latinok érdeklődése, hogy a görög kultúrát és tudományt megismerjék.
A 18. századig a nyelvtudomány kialakult, a nyelvtanulást
megismerték és a hasznosság volt a fő céljuk a nyelvtanulás-
nyelvtanítás folyamata során. Ismerték már a kiejtés, nyelvtan,
szókincs fogalmát. Igazi tudományos változást a nyelvtani-fordító
módszer hozott és a 19. század végén, a 20 század első felében a
grammatizáló módszer elterjedt. Komoly nyelvtanulás alakult ki az
iskolákban országszerte, hiszen a korabeli Magyarország
többnemzetiségi múltjára a sok nyelv volt jellemző. Sokan tudtak sok
nyelven praktikus módon megszólalni. A tanult emberek tudatosan
sajátítottak el élő és holt nyelveket.
Egy érdekes példa Lénárd Sándor, író, igazi nyelvet tanuló, utazó,
vatikáni könyvtárába menekülő, aki a következőt írja életéről szóló
szenzációs könyvében: „Nyelvet tanulni szép és hasznos időtöltés.
Nyelvet cserélni megrendítő élmény.” Elgondolkodtatók a következő
sorai is, jellemző korunkra: „Tragédia, hogy a nyelv felöleli a világot,
míg a nemzeteknek határai vannak - ezért akarnak egyes nemzetek
hódítani. Lehet úgy hódítani, hogy az ember tanul - úgy, ahogy én
most meg akarom hódítani Olaszországot -, vagy úgy, hogy az ember
tanít, más ember fejébe veri a nyelvét. Bárcsak tudnák az emberek,
hogy egyszerűbb tanulni." Szintén az ő korát megelőző megállapítása
a következő: „ Európában már nincs hely, - az emberek gyalog is,
autón is egymásba ütköznek. Ha nem egymásba, akkor valami
törvénybe, rendeletbe, tilalomba, előírásba.”
Magyarországon a grammatizáló módszert felváltó változást az Élő
Nyelvek Szemináriuma hozta 1949-ben, amikor bevezette a direkt
módszert, ami nagy elvárást hozott az iskolában tanító
nyelvtanároknak, mert attól kezdve az órákon már csak idegen
nyelven lehetett kommunikálni és ez rengeteg kihívással, nyelvtanítási
technikák, fogások és eljárási folyamatok elsajátításával járt. A
következő évtizedekben, a szovjet diktatúra bezártságában a
nyelvtanítás-nyelvtanulás lassan, de tovább fejlődött, bár a lakosság
142

