Page 144 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 144

nyelvtanulás iránti motivációja igen alacsony volt. Ismertté váltak az
            új módszerek, irányzatok, sokszor eleinte helyi definíciót alkalmazva.
            Egy sor új fogalom jelent meg: nyelvpedagógia, az olvastató módszer,
            az  intenzív  módszer,  az  audiovizuális  módszer,  az  audiolingvális
            módszer,  a  mentalista  módszerek,  humanisztikus  módszerek:
            szuggesztopédia,  a  néma  módszer,  a  kommunikatív  nyelvtanítás
            válfajai,  a  kombinált  módszer:  kommunikatív-direkt-nyelvanalitikai
            módszer, stb.
            Jelen Fejezet azonban nem csak az Élő Nyelvek Szemináriumának a
            történetével,  és  nem  csak  a  nyelvtanítás-nyelvtanulás  empirikus  és
            tudományos  megközelítésével  kíván  foglalkozni,  hanem  a  tanítás-
            tanulás  egy  kis  szegmensével,  a  magyar  nyelviskolai  piac  második
            világháború utáni történetéhez kíván adatokat adni, bemutatni a piacot
            és annak változásait az arra érdeklődők részére. Hiszen ez is egy piac,
            ha nem is nagy és minden megtalálható benne, ami rávilágít a hazai
            boldogulásra. Talán valahol, valakik ismeretekre lelnek, ami hasznos
            lesz az általános közös jónak, a gondolat-gondolatot szül elvén.
            Mondják,  hogy  nyelvet  nem  tanulnak  kötelező  módon  és  ezt  a
            statisztikák  is  mutatják.  Aponyi  Albert  oktatáspolitikája  a  magyar
            nyelv  terjesztésében  hozott  némi  statisztikai  növekedést  a  magyar
            nyelv  használatát  illetően  a  múlt  század  elején,  de  hosszú  távon
            változtatni  kellett.  Az orosz  nyelvet  sem tanulták  meg  sokan,  annak
            ellenére, hogy az iskolában 12 éven át volt kötelező. Viszont tanulták
            a  németet,  a  franciát,  az  olaszt,  a  spanyol  nyelvet.  Az  angol  nyelv
            eleinte nem volt népszerű, de a második világháború után fokozatosan
            elterjedt  és  az  Élő  Nyelvek  Szemináriumában  az  1970.  évi  téli
            szemeszterben  már  többen  iratkoztak  be  angol nyelvet  tanulni,  mint
            németet.  Attól  kezdve  napjainkig  az  angol  nyelv  mindig  a
            legnépszerűbb nyelv volt a nyelviskola működésében.
            Az  előző  (2.  7.  8.  9.)  fejezetekben  szó  volt  arról,  hogyan  kezdett
            működni az Élő Nyelvek Szemináriuma, mint tanári munkaközösség-
            magánnyelviskola  egyedül  ebben  a  működési  formában  1980-ig.
            Akkor  változások  következtek  és  GMK  jöttek  létre.  A  nyolcvanas
            évek során 8-10 nyelviskola is működni kezdett Budapesten. 1980-ig



                                       143
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149