Page 144 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 144
nyelvtanulás iránti motivációja igen alacsony volt. Ismertté váltak az
új módszerek, irányzatok, sokszor eleinte helyi definíciót alkalmazva.
Egy sor új fogalom jelent meg: nyelvpedagógia, az olvastató módszer,
az intenzív módszer, az audiovizuális módszer, az audiolingvális
módszer, a mentalista módszerek, humanisztikus módszerek:
szuggesztopédia, a néma módszer, a kommunikatív nyelvtanítás
válfajai, a kombinált módszer: kommunikatív-direkt-nyelvanalitikai
módszer, stb.
Jelen Fejezet azonban nem csak az Élő Nyelvek Szemináriumának a
történetével, és nem csak a nyelvtanítás-nyelvtanulás empirikus és
tudományos megközelítésével kíván foglalkozni, hanem a tanítás-
tanulás egy kis szegmensével, a magyar nyelviskolai piac második
világháború utáni történetéhez kíván adatokat adni, bemutatni a piacot
és annak változásait az arra érdeklődők részére. Hiszen ez is egy piac,
ha nem is nagy és minden megtalálható benne, ami rávilágít a hazai
boldogulásra. Talán valahol, valakik ismeretekre lelnek, ami hasznos
lesz az általános közös jónak, a gondolat-gondolatot szül elvén.
Mondják, hogy nyelvet nem tanulnak kötelező módon és ezt a
statisztikák is mutatják. Aponyi Albert oktatáspolitikája a magyar
nyelv terjesztésében hozott némi statisztikai növekedést a magyar
nyelv használatát illetően a múlt század elején, de hosszú távon
változtatni kellett. Az orosz nyelvet sem tanulták meg sokan, annak
ellenére, hogy az iskolában 12 éven át volt kötelező. Viszont tanulták
a németet, a franciát, az olaszt, a spanyol nyelvet. Az angol nyelv
eleinte nem volt népszerű, de a második világháború után fokozatosan
elterjedt és az Élő Nyelvek Szemináriumában az 1970. évi téli
szemeszterben már többen iratkoztak be angol nyelvet tanulni, mint
németet. Attól kezdve napjainkig az angol nyelv mindig a
legnépszerűbb nyelv volt a nyelviskola működésében.
Az előző (2. 7. 8. 9.) fejezetekben szó volt arról, hogyan kezdett
működni az Élő Nyelvek Szemináriuma, mint tanári munkaközösség-
magánnyelviskola egyedül ebben a működési formában 1980-ig.
Akkor változások következtek és GMK jöttek létre. A nyolcvanas
évek során 8-10 nyelviskola is működni kezdett Budapesten. 1980-ig
143

