Page 149 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 149

szokványos, túlzóan bürokratikus rendelkezések? Nem attól működik
            egy  nyelviskolai  piac,  mert  a  nyelviskolákat  regisztrálják,  majd
            akkreditálják  őket,  majd  engedélyezik  őket,  és ki  tudja,  hogy  erre  a
            funkcióra a szótárban van-e még új szó hogy új jogalkotás legyen a
            nulláról  8  -  10  évenként,  miközben  cégbírósági  bejegyzés  van  a
            működésre.
            Valamikor két  ember leült  és az egyik  nyelvet tanított  a  másik  meg
            tanulta azt. Ma, ha ez egy nyelviskolában történik, akkor sok dolognak
            kell megfelelni előtte. Pedig a túlszabályozás helytelenségéről Orbán
            Viktor  is beszélt  a Kereszténydemokrata Internacionáléján budapesti
            találkozóján (2013).
            Ha  egy  nyelviskola  angol  nyelvet  kíván  tanítani,  akkor  a  törvény
            értelmében  programkövetelményt  kell összeállítani  pl. 22-28  szintre,
            majd  abból  nyelvoktatási  programot,  előre  megmondott  óraszámra
            (960  óra  C2-ig):  alapfokig  minimum  300  tanóra,  minimum  hat  (50
            órás) modulban. És ha a piac 30 óránkénti befizetéses modult keres,
            akkor 10 modulban/szinten csak alapfokig, és ha valaki gyorsan tanul,
            akkor  is  ez  a  rend.  Ha  üzleti nyelvet  tanít,  ami  nem  más,  mint  egy
            plusz  szókészlet,  akkor  arra  más  programkövetelmény  és  engedély
            kell, ha bármilyen változó óraszámú új modult tervezünk, akkor arra
            új  programot  kell írni.  Mindezt egy olyan  fejlett  világban, amikor a
            tananyagok,  a  tankönyvek  már  programozottan  készülnek  és  nem
            annyira  a  nyelviskolára,  mint  inkább  a  tanári  képzésre,  a  tanulókra
            kellene hangsúlyt fektetni, hogy az elképzeléseket rugalmasan tudják
            követni a végrehajtó tanárok.
            Lehetne sorolni más furcsának tűnő, de valószínűleg valahol, valakik
            által mindig magyarázható szabályozás okát – és jól fog az hangzani,
            és az lesz az utolsó szó a párbeszédben. Feleslegesen, hatalmi szóval
            történnek  az  ilyen  dolgok.  A  fenti  példa  csak  az  angol  nyelvre
            vonatkozott,  de  ugyanezek  és  még  sok  elméleti  túlszabályozás
            vonatkozik  minden  egyes  nyelv  oktatására,  -  márpedig  sok  nyelv
            tanítására lenne szükség és akkor még az is felmerülhet, hogy a nyelvi
            piacon ahány tanfolyam, annyi program létezik.




                                       148
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154