Page 150 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 150
Talán ezek a rendelkezések is okai annak, hogy Magyarország az egy
idegen nyelet beszélők tekintetében Európában gyakorlatilag az
utolsók közé került az elmúlt tíz év során, pedig a kilencvenes
években jól teljesített.
Elfogadásra kerülhetett volna a szakmától érkezett más javaslat is. Az
ÉSz is készített tanulmányt miniszteri felkérésre, és a szakma felől
jövő más javaslatokkal felbővítve maga a nyelviskolai piac
szólalhatott volna meg. A tanulmánynak az alapgondolata az Oktatási
Kártya és az Oktatási Számla bevezetése lett volna a sok más ajánlás
mellett, amely a folyamatos nyelvtanulás lehetőségét teremtette volna
meg azok számára, akik tanulásukat nem tudják, vagy csak részben
tudják finanszírozni. Az a rendszer nem ingyenes, de 30% - 70%-ig
javasol kedvezményeket. A koncepció a tanulóra koncentrál, és nem
kedvezményezett iskolákat, az ő folyamatos előrehaladását
elektronikusan tartja tárolva és teljesítésének függvényében kap
kártyája képzési költségfeltöltést. Ahogyan teljesít, naprakész
statisztikai kimutatás nyerhető a rendszerből, beleértve a nyelvvizsga
eredményét is. A nem megvalósult rendszer a bürokrácia
csökkenésével járt volna. A tanuló került volna a középpontba és a
nyelviskolák energiáját nem a sok, feleslegesen gyanakvó eljárásnak
és elvárásnak való megfelelés, hanem a szakmaiság kötötte volna le. A
javasolt rendszer nem a nyelviskolákat feleslegesen bürokratikus
eljárásra kényszerítő folyamat volt, mint a mostani rendelkezés
szerinti, amely tanulónként hatoldalas felnőttképzési szerződést hat
példányban postázgatni, tanóra utáni fényképkészítést, jelenléti ív
bejegyzést és azok napi szinten való valahová való feltöltését és
folytathatnám tovább vár el. Mindezt utófinanszírozással egy
pénzszűkében lévő piacon. A fényképkészítésről annyit, hogy a tanuló
pályázása nem jár együtt fénykép csatolásával, hogy beazonosítható
legyen a tanuló.
Három évvel a Fidesz kétharmados hatalomátvétele után még nem
érvényesül a közigazgatásban, a szakterületünkön az a szakmai
szemlélet, hogy a nyelvtanulás a folyamatosságot feltételezi és nem az
ingyenes tanfolyamot. Jól jön az is, de nincs arányban az elköltött
149

