Page 151 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 151

pénzzel és susmushoz vezet, és hiába fordul a szakember a megfelelő
            fórumokhoz, hogy jelezze a hibákat, azokról „lepattan”.
            Felmerül  a  kérdés,  hogy  az  egyébiránt  nagy  általánosságban
            szimpatikusan  és  jól  teljesítő  kormány  hogyan  engedhetett  útjára
            ingyenességi  pályázatot  egy  szűk  kör  végrehajtásával?  Hogyan
            kerülnek  vissza  elképzelések  és  jó  szándékok  a  régi  kerékvágásba.
            Talán a gyors pénzelköltés rosszul megtervezett motorja az, ami hajtja
            a piactól független érdeket. Húsz évvel ezelőtt, a rendszerváltozáskor,
            az  apparátusban  dolgozók  összetétele  nem  változott  meg  jelentősen,
            csak  új  kormány  került  hatalomra.  Csak  reménykedhettünk  a
            helyzetbekerült  irányítók  jó  szándékában,  hogy  ők  a  jó  megoldás
            irányába igyekeznek, de mindezt a hivatali felépítmény nem garantálja
            önmagától. Nem működik magától értetődően.
            Ez  nem  jelenti  azt,  hogy  minden  rossz,  ami  létrejött.  Az  ország
            lehetőséget kapott és régmúlt időkben elképzelhetetlen változások és
            új intézmények, új szemléletek, lehetőségek, megélt személyes anyagi
            növekedés lehetőségei születtek meg. Rengetegen éltek is vele, és nem
            csak  a  kapcsolati  tőkével  rendelkezők  körében  élők.  A  2010-ben
            hatalomra   került   kormány   nemzetben   való   gondolkodása
            egyértelműen látszik.
            Továbbra is „splendid isolation” jellemzi a magyar társadalom 70-75
            százalékát, ami az idegen nyelvi felkészültséget illeti. A nagy többség
            nem  hisz  már  a  nyelvtanulás  előnyében,  annak  személyesen
            megélhető  élményében.  Nem  volt  nyelvtanulási,  nyelvhasználatból
            származó pozitív és ösztönző élménye, 2009 óta már anyagilag nem is
            képes  folyamatosan  finanszírozni  azt.  Magas  beosztású  és  az  ügyért
            tenni képes, befolyásos személyek nyilatkozzák, hogy az idegennyelv
            tanulás  majd  akkor  indul  be,  amikor  a  társadalomnak  már  jól  megy
            megint. Ez azt sugallja, hogy a nyelvtanulás a gazdagok kiváltsága. Ez
            komoly  tévedés.  Egyesek  legszívesebben  a  diplomákat  sem  kötnék
            nyelvvizsga  bizonyítvány  megszerzésének  előfeltételéhez,  ami
            véglegesítené a még meglévő időben ösztönző keret megszűnését.




                                       150
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156