Page 147 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 147

Az ingyenesség projektje mindig népszerű, első rátekintésre pláne, és
            a  pénz  sikeresen  elköltésre  is  kerül.  Aztán  csend  van,  mert  nem  a
            tanuló  hosszútávú  érdekei  szerint  alakul  a  piac  és  a  lehetőség.  A
            nyelvtanulást  a  tanuló  aktivitása  és  érdekei  határozzák  meg,  nem
            egyes  nyelviskolák  helyzetbe  hozása,  ahol  a  tanfolyamok  sem  a
            kereslet - kínálat törvénye szerint alakulnak.
            Az elköltésre kerülő pénzösszeg elég lett volna, hogy a közoktatáson
            kívüli  nyelvtanulás  kérdését  hosszabb  távra  oldják  meg  országos
            szinten  anélkül,  hogy  ezreket  bolondítsanak,  egy  iparágat  alapjaiból
            forgassanak   ki,   életeket,   intézményeket,   hagyományokat
            veszélyeztessenek.
            Az  elfogadott  Felnőttképzési  Törvény  (2013)  nyelviskolákra
            vonatkozó  bonyolultsága  megkérdőjelezhető.  Csak  a  felesleges
            bürokratikus  dokumentálások  sokaságát  tervezi  a  statisztikai  adatok
            gyűjtésének bűvöletében, és az empirikusan elképzelt, de a valósághoz
            köze  nincs  minőségbiztosítási  eljárások  kikövetelésével  (talán  jogi
            alap sem  lenne ennyi  munkát kis szervezetek nyakába akasztani).  A
            felnőttképzési  törvény  elején  megemlítettek  szerint  mindez  az
            ellenőrizhetőségért, a minőségért van. Az idő múlásával majd minden
            hónapban egy-két kormányrendelet jelenik meg, vagy a korábbinak a
            módosítása és kívülről nézve mindez a tanácstalansághoz vezet (2014
            április).  A  bajok  gyökere  az,  hogy  a  nyelvi  képzés  kérdését  együtt
            szemlélik a szakmai jellegű felnőttképzési területekkel, ahol ezek az
            elképzelések talán megfelelnek. Egy biztos, aki érintettként megismeri
            ezt a törvénykezési óriáskígyót, egy dolgot levon belőle: a törvény és
            a  kapcsolódó rendeletek  két  dologra  nem  lesznek jók a  nyelviskolai
            piac területén: az ellenőrizhetőség és a minőség javítására. Sőt, ennek
            az ellenkezője fog bekövetkezni. A kevesebb jobb lett volna. Hol van
            már  a  szabad  vállalkozás,  a  szabad  verseny  fogalma  és  lehetősége?
            Hogyan lehet kiírni egy megszűnési dátumot egy teljes iparágra (2014.
            augusztus  31.)  és   kényszeríteni  érvényes  akkreditációkkal,
            engedélyekkel rendelkező iparágat, képtelen, sehol el nem terjedt, és
            az  iparágra  nem  jellemző  esemény  miatti  kauciót  kérni,
            bürokratikusan  elvárt  eljárásokat  elvárni.  Mindezek  nem  fogják  a


                                       146
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152