Page 88 - Microsoft Word - 001_A Kaland novellák és versek.docx
P. 88

A beszólás divatja – a 2010-es években
            Az 1989-es rendszerváltozás idejében a magyar lakosság kikerült
            a folyamatos félelemérzésből, amit a kommunista diktatúra alatt
            megszokott, bár sokan, még sokáig megemlítették, hogy a rendőr
            látványa,  vagy  a  határátlépés  számukra  gyomorszorító  érzést
            jelent. Az idő múlt, és talán önvédelmi reakcióként, vagy valakik
            által beindított viselkedési norma alapján, gondolva, hogy nekik
            mindehhez meg van a joguk, hiszen deklarálják is, vagy éreztetik,
            éreztették  is  évtizedeken  át,  hogy  ők  az  abszolút  igazság
            birtokában  vannak,  mindenhez  jobban  értenek,  joguk  van
            kioktatóan megnyilvánulni. Így jogot formáltak olyan stílusban
            való  megszólaláshoz,  amely  azonnal  lesöpör  minden  további
            érvelést, hiszen, amit kijelentettek azt azonnal a valós igazságnak
            is tekintették és azzal csak egyet lehet érteni, vagy következett a
            lekicsinylő mosoly, a „lenézés”. Valójában ez egy pszichológiai
            csapda.  Alapja  a  tudatalatti  kisebbségi  érzésnek.  Erőből  akar
            túljutni  a  helyzeten.  Általában  siker-biztosított  környezetben
            valósul meg a beszólás magánszáma.
            Komoly  szerepe  van  a  filmeknek,  a  filmsorozatoknak  abban,
            hogy ennyire elterjedt a beszólás kultúrája. A beszólás könnyű
            lezárása a vitának.
            Sikeres filmsorozatokban már a 90-es évektől, a szereplők szinte
            csak az indulatos veszekedés hangján társalognak, beszólásokkal
            tarkítva azt, amelyek ugyan lehet, hogy ott éppen mesterségesen
            humoros helyzetet teremtenek, de mintát adva, megváltoztatják a
            generációk  társasági  kommunikációját:  nevezetesen  a  fárasztó
            tiszteletadással,  esetleg  természetes  humorral  kezelni  egy
            helyzetet. Ez nem Rejtő Jenő természetes humora. Nem beszélve
            arról,  hogy  ezekben  a  filmekben  nem  is  igazán  humoros  a
            kimunkált  poén,  amit  az  előre  felvett  gépi  nevetés  /  vihogás

                                       88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93