Page 104 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 104

az  időben  még  mindig  élő  nyelvek  megnevezés  volt  a  divat,
            jelezve, hogy nem grammatizáló módszert követnek, és az élő
            nyelv  tanítása  van  a  fókuszban.  Később  már  inkább  a  Stúdió
            szó, majd a Nyelvi Központ megnevezés lett a divat még akkor
            is, ha a vállalkozásnak semmi köze nem volt sem a stúdióhoz,
            sem a központhoz megjelenésében és működésében.
            A  90-es  években  a  nyelviskolai  piac  szépen  fejlődött
            Magyarországon, meghaladva a környező országok nyelviskolai
            fejlődését  is.  A  2000-es  évek  elején  az  ÉSz  átlépte  az  500
            ezredik  beiratkozói  számot  az  iskola  történetében.  Aztán  egy
            kormányváltás után (2002) a magyar nyelvi piacra rátelepedett a
            közigazgatás,  és  túlszabályozva  azt  elérte,  hogy  a  régióban  a
            vezető  helyről  12  évvel  később  Magyarország  az  Eurostat
            felmérése  alapján,  az  egy  idegen  nyelvet  beszélők  terén
            Európában  Törökország  előtt,  valójában  az  utolsó  lett.  A  két
            idegen nyelvet beszélők számát nem is igen jegyezték. A 2000-
            es évek közepétől a közigazgatás a saját prédájának tekintette a
            nyelvoktatási  piacot,  és  az  öncélú  bürokratikus  eljárások
            bevezetésével tönkretette annak fejlődését, pedig bizonyítható,
            hogy  a  nyelviskolai  piac  hatékonysága  mindig  meghaladta  a
            közoktatásban folyó nyelvoktatás hatékonyságát. Többek között
            a  teljesítési  óraszámok  összehasonlítása  erre  kellő  bizonyíték.
            Más  ország,  például  Lengyelország  nem  követte  ezt  a
            törvényhozási  gyakorlatot,  és  tíz  év  után  messze  előrébb
            kerültek ezen a téren.
            A  Folkestone-ban  –  talán  egy  régi  nosztalgia  rejtélyétől
            indíttatva  – talált  partneriskolába  százával  utaztak  ki  iskolánk
            szervezésében azok, akik azt pénzügyileg meg tudták engedni.
            A kilencvenes években a lakosság részéről erre mindig volt még
            pénz  és  remény  és  a  tudat,  hogy  a  nyelvtudás  előnyt  jelent.
            Ebben az időben sokat jártam ki Angliába, hogy ellenőrizzem a


                                       103
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109