Page 189 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 189

élménnyel  is  vetekszik  a  helyzet,  mint  amikor  egy  humoros
            helyzetet  megélve  őszintén  nevet  össze  mindenki  a
            tanteremben. Persze – mint mindenben – a humoros helyzetek
            túlzásbavitele is veszélyekkel jár a tanítás során. Túlzásbavitele
            öncélú, elterelheti a figyelmet a lényegről, arról, hogy végül is a
            tanteremben tanítás és tanulás folyik.
            Már  pedig  humoros  helyzet  adódik  és  segít  abban,  hogy  pár
            perc alatt felfrissüljön a figyelem. Már a beiratkozáskor is jól
            félre  lehet  érteni  részleteket,  a  bennük  rejlő  vicces  helyzetet
            csak meg kell élni.
            Nem  illik  a  család  és  keresztneveken  mosolyogni,  és  nem  is
            tekintjük a humor lehetőségének, de a magyar nyelv gazdagsága
            hihetetlen és néha úgy  tűnik, hogy  sokan erre rá is játszanak.
            Nem  lehet  minden  a  véletlen  műve.  Évtizedekig  a
            nyelvtanfolyamra való beiratkozás adminisztrálása jelképes volt
            –  játékos  kedvű  emberek  így  is  kezelték.  Ma  ez  elő  nem
            fordulhat: államilag precízen elő van írva, hogy milyen adatokat
            kell elkérni – még a taj számot is. Van ország, ahol csak egy
            számot kell tudni az életben, pl. az adószámot és ezzel minden
            elintézhető.  A  többi  mind  elektronikusan  össze  van  kötve  az
            egyszerűség érdekében. Ezek ellen persze a szakma felszólalt,
            hiszen a nyelviskola nem válhat hatósággá, de nem sok sikerrel
            járt a felszólalás. Elő-előfordultak ilyenek:
            Neve? Ádám Éva, Madár Péter, anyja neve: Macska Mária,
            Lencsepeti Jenő, Kútásó Henrik, Mellcsók Péter, Pejlovas Éva,
            stb. Én ma is el tudnám képzelni a hasonló beiratkozást.
            Az  ötvenes,  a  hatvanas  években  legtöbben  inkognitóban
            tanultak  nyelvet,  hiszen  gyanús  volt  az,  aki  a  nyugati
            nyelvekkel foglalkozott  a szovjet diktatúra alatt. Nyelvtudásra
            szükség volt bizonyos állásban, de, hogy angolt tanuljon valaki
            az  nem  volt  jó  pont.  Mindenki  tudta,  hogy  angol  nyelvvel


                                       188
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194