Page 189 - Microsoft Word - A MÁSIK OLDAL II_bQvített__2_.doc
P. 189
élménnyel is vetekszik a helyzet, mint amikor egy humoros
helyzetet megélve őszintén nevet össze mindenki a
tanteremben. Persze – mint mindenben – a humoros helyzetek
túlzásbavitele is veszélyekkel jár a tanítás során. Túlzásbavitele
öncélú, elterelheti a figyelmet a lényegről, arról, hogy végül is a
tanteremben tanítás és tanulás folyik.
Már pedig humoros helyzet adódik és segít abban, hogy pár
perc alatt felfrissüljön a figyelem. Már a beiratkozáskor is jól
félre lehet érteni részleteket, a bennük rejlő vicces helyzetet
csak meg kell élni.
Nem illik a család és keresztneveken mosolyogni, és nem is
tekintjük a humor lehetőségének, de a magyar nyelv gazdagsága
hihetetlen és néha úgy tűnik, hogy sokan erre rá is játszanak.
Nem lehet minden a véletlen műve. Évtizedekig a
nyelvtanfolyamra való beiratkozás adminisztrálása jelképes volt
– játékos kedvű emberek így is kezelték. Ma ez elő nem
fordulhat: államilag precízen elő van írva, hogy milyen adatokat
kell elkérni – még a taj számot is. Van ország, ahol csak egy
számot kell tudni az életben, pl. az adószámot és ezzel minden
elintézhető. A többi mind elektronikusan össze van kötve az
egyszerűség érdekében. Ezek ellen persze a szakma felszólalt,
hiszen a nyelviskola nem válhat hatósággá, de nem sok sikerrel
járt a felszólalás. Elő-előfordultak ilyenek:
Neve? Ádám Éva, Madár Péter, anyja neve: Macska Mária,
Lencsepeti Jenő, Kútásó Henrik, Mellcsók Péter, Pejlovas Éva,
stb. Én ma is el tudnám képzelni a hasonló beiratkozást.
Az ötvenes, a hatvanas években legtöbben inkognitóban
tanultak nyelvet, hiszen gyanús volt az, aki a nyugati
nyelvekkel foglalkozott a szovjet diktatúra alatt. Nyelvtudásra
szükség volt bizonyos állásban, de, hogy angolt tanuljon valaki
az nem volt jó pont. Mindenki tudta, hogy angol nyelvvel
188

